Fra et udvalg af fjendtlig opmærksomhed

eufo-forside kopierSverre Kaels

278 Sider
ISBN: 978-87-991532-8-2
219 Kroner

Er du bange for mørke? Kan du lide dets -potentialer? Vil du afsøge det forkrøblede?

Sverre Kaels rammer i denne hans fjerde bog alt det, vi som mennesker helst vil se bort fra eller slet ikke se. Her findes frodigheden i det -vaklende og syge, den højst anvendelige desillusion i dét onde, der aldrig vil høre op, potentialer i manglen på glemsomhed, ensomheden i vores stræben og ligegyldigheden i vores modstræben.

Denne samling, der kombinerer længere noveller med korte og skarpe aforismer, er en tålmodig, humoristisk og paradoksal, en både legende og alvorlig mundfuld for de allerede mætte. Tilgivelsens uopnåelighed er indenfor rækkevidde, for dig, kære læser, er kun historierne det!

Sverre Kaels skriver ud fra en filosofisk, moderne litterær tradition, henvender sig til det forulykkede og skjulte, både barnlige og barokke, i vores hjerter: hvor mørket er overhængende er humoren nær, hvor kærligheden er langt væk er længslen alligevel håbefuld. Samlingens paradoks mellem tænksom, filosofisk dybde og det primitive ondes hårdhed understreges af Uffe Kaels’ tegninger, der, som malet af en forrykt barnlig hånd, pointerer de chanceløse opfordringer til en medmenneskelig forståelse – selv mennesket kan leve med.

Gå om bord, kære læser. Ingen andre vil følge dig.

Pressen skrev:
Sverre Kaels er noget af en ener i dansk litteratur. Nuvel, det kunne man måske anføre om de fleste danske forfattere, men ret beset læner langt de fleste forfattere idag sig op ad en genrevæg af en art. Det er også den de banker hovedet imod hver gang, når de forsøger at slippe ud. Det er ikke Sverre Kaels’ problem som forfatter, da han altid tillader sig selv et helt selvstændigt udtryk. Grunden til at Sverre Kaels er så kompliceret at anmelde, er hans evne til at forbavse læseren. Kort formuleret, fungerer hans bøger på helt egne præmisser.

Hele bogen er gennemsyret af absurditet, historierne fungerer ikke som deciderede historier, men mere som abstrakte fortællinger hvor man som læser bliver nødt til at acceptere betingelserne, så snart man entrer universet. Næsten hver enkelt historie starter med en udspringsvippe, hvorfra læseren må kaste sig ind i handlingen en medias res. Et spring før det våde gys. Stilen i samlingen er ofte lagt langt hen ovre i den retoriske, diskuterende afart af filosofien. Der argumenteres logisk, selv i de mest absurde situationer. Selv dialogen fremstår kunstlet, som om der ikke er tale om rigtige menneskers tale, men mere en udveksling mellem figurer. Det fremstår ikke kunstigt, så længe man opfatter, at bogens udvekslinger mere bærer præg af manøvrerne i et parti skak end noget af socialrealistisk gevækst.
– MetroOrd

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s